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shapes shapes

13.1.2011-2.4.2011
opening reception: thursday, 13.1.2011, 7-9 pm
strausberger platz 19 , 10243 berlin

martin boyce, tom burr, wade guyton, emily jacir, rodney mcmillian, stephen prina, florian pumhösl, daragh reeves, davis rhodes, günter umberg, christopher wool

 

for this exhibition, i only present works that are black. naturally, the initial visual impression made by the works is influenced by their silhouette. these shapes are created using various artistic techniques: from minimalistic prints to photography, collages, sculptures, and installations.
but not all blacks are created equally. the materials used result in a variety of surfaces, influencing how deeply one can look into a work. florian pumhösl’s meticulous reverse glass painting is a perfect example of this, as is the pigment painting by günter umberg.
for me, a completely different aspect of the works is important: the context, the artist’s intention, the story that lies behind the work.
the large paper work by emily jacir is based on a magazine that she brought from paris to her mother in riyadh. page for page, she covered up the skin of the portrayed models with india ink, in compliance with the moral laws there. wade guyton’s cross was originally meant to direct the viewer’s gaze to a particular point in the landscape. in the context of an exhibition space, it is the agitated surface of the work itself that draws one in, not least of all by its color. completely different aspects of the work emerge here.
the deflated clay balloon is a portrait that rodney mcmillian created while michael jackson was still alive. the height of the pedestal corresponds to that of the pop star, while the form and the texture of the head, which disintegrates over time, speaks for itself.
martin boyce took a design icon of the twentieth century – a jacobsen chair – and brutally destroyed it. then, using metal rails that charles eames used to build his storage devices, boyce endowed it with a new delicate balance. his “mobile” is a clear reference to alexander calder, bringing the destroyed chair into the classical context of the fine arts.
daragh reeves cut up a vhs copy of the famous dracula film starring bela lugosi according to the lengths of the original film edits. the result is an installation in which the blood runs down the wall, figuratively speaking. the strips of videotape move with a ghostly flutter whenever the door opens.

axel haubrok

 

works

martin boyce
mobile, 2002

martin boyce
phantom limb (sister), 2003

tom burr
put down III, 2006

wade guyton
acria #8, 2003

wade guyton
acria #12, 2003

wade guyton
acria #17, 2003

wade guyton
acria #19, 2003

wade guyton
acria #24, 2003

wade guyton
acria #25, 2003

wade guyton
untitled, 2006

wade guyton
untitled, 2008

wade guyton
x sculpture, 2005

emily jacir
from paris to riyadh (drawings for my mother) juin/juillet 1990, 1999-2001

rodney mcmillian
balloon, 2006

rodney mcmillian
untitled (from the series “the clampetts”), 2010

stephen prina
untitled, 2008

florian pumhösl
aushang #1, 2007

florian pumhösl
aushang #2, 2007

florian pumhösl
vervielfältigung von bild no. 27, 2009

florian pumhösl
vervielfältigung von bild no. 2p, 2009

daragh reeves
dracula – tod browning, 2003

davis rhodes
untitled, 2007

davis rhodes
untitled, 2007

günter umberg
untitled, 1988/89

christoher wool
untitled, 2001

13.1.2011-2.4.2011
eröffnung: donnerstag, 13.1.2011, 19-21 uhr
strausberger platz 19 , 10243 berlin

martin boyce, tom burr, wade guyton, emily jacir, rodney mcmillian, stephen prina, florian pumhösl, daragh reeves, davis rhodes, günter umberg, christopher wool

 

in dieser ausstellung zeige ich ausschließlich schwarze arbeiten. naturgemäß wird bei diesen werken das erscheinungsbild auf den ersten blick durch den umriss geprägt. diese “shapes” werden durch unterschiedliche künstlerische techniken erzeugt: sie reichen von minimalistischen drucken über fotografien, materialbilder und skulpturen bis hin zu installationen.
aber “schwarz” ist noch lange nicht gleich “schwarz”. durch die jeweilige materialität ergeben sich die verschiedensten oberflächen. das beeinflusst natürlich, wie tief man in eine arbeit hineinblicken kann. die akribische hinterglasmalerei von florian pumhösl ist ein beispiel dafür, das pigment bild von günter umberg ein anderes.
für mich ist aber noch ein ganz anderer aspekt der arbeiten wichtig: der kontext, die inhaltliche intension des künstlers, die geschichte, die hinter der arbeit steht.
bei der großen papierarbeit von emily jacir ist es die zeitschrift, die sie ihrer mutter aus paris nach riad mitgebracht hat und bei der sie seite für seite die haut der abgebildeten models mit tusche abgedeckt hat, um sie den dort geltenden regeln anzupassen. das kreuz von wade guyton soll ursprünglich den blick auf einen bestimmten punkt in der landschaft richten. in eine ausstellungssituation geholt besticht bei der betrachtung aus der nähe auch die durch die farbe aufgewühlte oberfläche. völlig andere aspekte der arbeit werden deutlich.
der schlaffe luftballon aus ton ist ein portrait, das rodney mcmillian noch zu lebzeiten von michael jackson geschaffen hat. die höhe des sockels entspricht der größe des popstars, die gestaltung und die beschaffenheit des kopfes, der sich im laufe der zeit immer weiter auflöst, spricht für sich.
martin boyce hat eine design-ikone des 20. jahrhunderts, einen jacobsen stuhl, brachial zerstört und ihn anschließend mit metallschienen, die charles eames zum bau seiner aufbewahrungsschränke verwendet hat, in ein äußerst fragiles gleichgewicht gebracht. gleichzeitig zitiert er mit seinem “mobile” natürlich alexander calder und bringt den zerstörten stuhl so auch in einen klassischen kontext der bildenden kunst.
daragh reeves hat die vhs kopie des berühmten “dracula”-filmes mit bela lugosi nach maßgabe des szenischen filmschnitts zerschnitten. herausgekommen ist eine installation, bei der man das blut förmlich die wand herunterlaufen sieht. wenn die tür geöffnet wird, bewegt sich das tape gespenstisch.

axel haubrok

 

arbeiten

martin boyce
mobile, 2002

martin boyce
phantom limb (sister), 2003

tom burr
put down III, 2006

wade guyton
acria #8, 2003

wade guyton
acria #12, 2003

wade guyton
acria #17, 2003

wade guyton
acria #19, 2003

wade guyton
acria #24, 2003

wade guyton
acria #25, 2003

wade guyton
untitled, 2006

wade guyton
untitled, 2008

wade guyton
x sculpture, 2005

emily jacir
from paris to riyadh (drawings for my mother) juin/juillet 1990, 1999-2001

rodney mcmillian
balloon, 2006

rodney mcmillian
untitled (from the series “the clampetts”), 2010

stephen prina
untitled, 2008

florian pumhösl
aushang #1, 2007

florian pumhösl
aushang #2, 2007

florian pumhösl
vervielfältigung von bild no. 27, 2009

florian pumhösl
vervielfältigung von bild no. 2p, 2009

daragh reeves
dracula – tod browning, 2003

davis rhodes
untitled, 2007

davis rhodes
untitled, 2007

günter umberg
untitled, 1988/89

christoher wool
untitled, 2001