lights (on/off) lights (on/off)

1.12.2007-1.3.2008
opening reception: friday 30.11.2007, 7pm
strausberger platz 19, 10243 berlin

martin boyce, matt calderwood, olafur eliasson, cerith wyn evans, isa genzken, jens haaning, jeppe hein, david lieske, jonathan monk, maurizio nannucci, markus sixay

 

the group exhibition lights (on/off) opens on friday, november 30, 2007 at 7 pm at haubrokshows on strausberger platz. lights (on/off) presents light-works by key artists from the haubrok collection. following “the lights off”, a work by martin creed that we showed in our former space in xantener straße, berlin, and which allowed for a very special exhibition experience “in the dark,” this new exhibition is about the transition between light and darkness, as well as about the various appearances of light and its treatment in art. a theme that, in a way, also reflects the time of year.
“small cube” by jeppe hein is visible from the street, but the neon cube turns itself off upon being approached. entering the space, the first work to be encountered is a video by matt calderwood. a bright white surface transitions into darkness through the destruction of neon tubes, which only then make the light sources discernable (“strips (vertical)”). calderwood demonstrates yet another method to move from light to dark in his video “tape”. nearby, a television screen flashes: with “on off on off on off…”, markus sixay simulates the turning on and off of television sets. olafur eliasson’s “highlighter” scans the entire exhibition space, thus directing the otherwise subjective perception of the visitor. there are also three works by cerith wyn evans. a lamp by artemide flashes texts by theodor adorno in morse code, while the neon text “slow fade to black…” transforms the “haus berlin” across the way into the closing credits of a feature film. the use of mathematic terms to represent the speed of light is a further tautological reflection on the exhibition theme. jonathan monk addresses the material value of his neon work through the work itself. martin boyce discovers parallels to rietveld “by accident.” the work “case arse” by conceptual artist david lieske includes a neon light text that has been doused in black paint. in the work “bulb light exchange”, danish artist jens haaning addresses the exchange between new zealand and australia. meanwhile, a luminescent tree branch by isa genzken, “lighted branch”, challenges the otherwise cool aesthetics of the exhibition space. last, but not least, maurizio nannucci’s “out of the blue” is also featured in the exhibition.

axel haubrok

 

works

martin boyce
untitled (after riedveld), 1999

matt calderwood
tape, 2004

matt calderwood
stripes (vertical), 2005

olafur eliasson
highlighter, 1999
stiftung preussicher kulturbesitz

cerith wyn evans
adorno centenary “the stars down to earth” (publ. 1974), 2003

cerith wyn evans
299,792,458 m/s, 2004

cerith wyn evans
slow fade to black (reversed), 2004

isa genzken
lighted branch, 2004

jens haaning
light bulb exchange, 2001

jeppe hein
small cube, 2006

david lieske
case arse (neon), 2004

jonathan monk
II/X, 2005

maurizio nannucci
out of the blue, 1993

markus sixay
on off on off on off…, 2003

1.12.2007-1.3.2008
eröffnung: freitag 30.11.2007, 19 uhr
strausberger platz 19, 10243 berlin

martin boyce, matt calderwood, olafur eliasson, cerith wyn evans, isa genzken, jens haaning, jeppe hein, david lieske, jonathan monk, maurizio nannucci, markus sixay

 

die gruppenausstellung lights (on/off) wird am freitag, den 30. november 2007, um 19 uhr in den räumen von haubrokshows am strausberger platz eröffnet. lights (on/off) zeigt lichtarbeiten zentraler künstler der sammlung haubrok. nach “the lights off”, einer arbeit von martin creed, die noch in den räumen der xantener straße, berlin, gezeigt wurde und die ein ganz besonderes ausstellungserlebnis “im dunkeln” ermöglichte, geht es dieses mal um den übergang zwischen helligkeit und dunkelheit, aber auch um die unterschiedlichen erscheinungsformen von licht und den künstlerischen umgang damit. ein thema, das in gewisser weise auch die jahreszeit reflektiert.
bereits von der straße aus wird man durch die arbeit “small cube” von jeppe hein begrüßt, doch der neonkubus schaltet sich aus, sobald man sich dem kunstwerk nähert. beim betreten der räume trift man auf eine videoarbeit von matt calderwood. eine strahlende weiße fläche geht durch die zerstörung von neonröhren in dunkelheit über, wodurch aber auch erst die lichtträger erkennbar werden (“strips (vertical)”). dass der übergang zwischen hell und dunkel auch auf andere handgreifliche weise möglich ist, zeigt calderwood mit dem video “tape”. in unmittelbarer nähe dazu blitzt ein tv-gerät auf: markus sixay hat das ein- und ausschalten von fernsehgeräten simuliert (“on off on off on off…” ). den gesamten ausstellungsraum tastet der “highlighter” von olafur eliasson ab und leitet so die eigentlich subjektive wahrnehmung des besuchers. in der ausstellung sind auch drei arbeiten von cerith wyn evans zu sehen. eine artemide leuchte morst texte von theodor adorno, der neon-text “slow fade to black…” verwandelt das gegenüberliegende “haus berlin” in den abspann eines spielfilmes und die darstellung der lichtgeschwindigkeit in mathematischer form ist auch tautologisch eine reflexion zum thema “licht”. jonathan monk thematisiert den materialwert seiner neonarbeit durch die arbeit selbst. martin boyce findet “durch zufall” parallelen zu rietveld. von dem konzeptkünstler david lieske wird die arbeit “case arse” gezeigt, die unter anderem aus einer in schwarze farbe getauchte neonschrift besteht. von jens haaning zeigen wir “bulb light exchange”, ein werk bei dem sich der dänische künstler mit dem austausch zwischen neuseeland und australien auseinandergesetzt hat. gebrochen wird die sonst kühle raumästhetik durch einen leuchtenden ast von isa genzken (“lighted branch”). last but not least ist auch “out of the blue” von maurizio nannucci in der aussstellung zu finden.

axel haubrok

 

arbeiten

martin boyce
untitled (after riedveld), 1999

matt calderwood
tape, 2004

matt calderwood
stripes (vertical), 2005

olafur eliasson
highlighter, 1999
stiftung preussicher kulturbesitz

cerith wyn evans
adorno centenary “the stars down to earth” (publ. 1974), 2003

cerith wyn evans
299,792,458 m/s, 2004

cerith wyn evans
slow fade to black (reversed), 2004

isa genzken
lighted branch, 2004

jens haaning
light bulb exchange, 2001

jeppe hein
small cube, 2006

david lieske
case arse (neon), 2004

jonathan monk
II/X, 2005

maurizio nannucci
out of the blue, 1993

markus sixay
on off on off on off…, 2003