it's about sculpture it's about sculpture

29.11.2008-28.2.2009
opening reception: friday, 28.11.2008, 7-9 pm
strausberger platz 19, 10243 berlin

matt calderwood, olafur eliasson, georg herold, david lieske, rodney mcmillian, ruben ochoa, bojan šarčević, santiago sierra, pae white, johannes wohnseifer, heimo zobernig

 

this exhibition is about sculpture. however, sculptures are not the only works shown.
it is important for us to address the following questions:
where is the physical boundary? “unfinished structure #2″ by matt calderwood seems as though it has gotten out of balance. only water canisters can prevent the worst. the same artist addresses this task much more elegantly in a later sculpture that was on display in the gallery beneath the arcades. for santiago sierra, the “presentation” of 111 minimalist sculptures becomes hard, physical work. rodney mcmillian found the bust of a white man that its unknown owner had painted black. wear and tear had left behind white scars.the two photographs by ruben ochoa, on the other hand, tell of the struggle between man and nature (= sculpture).
what possibilities become available through transformation? johannes wohnseifer uses hallucination to craft a rietveld chair from a variety of materials – or is it a bench? georg herold takes a somewhat easier path. with his “holz ohne raum” (engl.: wood without space), it’s easy for anyone to imagine what the room might look like.
what does material mean? for “lean back,” ruben ochoa replaced wood with concrete on a mundane pallet sculpture. his positioning of the work makes clear that the case has been cleared “for eternity”. david lieske also makes a material switch – with a completely different intention, that of exaggeration: a wooden bar salvaged from an equestrian obstacle is transformed into an everlasting museum work by being cast in bronze. heimo zobernig achieves exactly the opposite with the sculptures he created, using empty toilet paper rolls. or cheap corrugated cardboard.  zobernig also fills minimalist cubes with canvases. or he elevates the pedestal itself to sculpture.
a sculpture can also be used to elucidate natural phenomena. quite obviously in “five fold symmetry” by olafur eliasson. quite complexly in the cube by georg herold.
sculpture and architecture? bojan šarčević observed the path of the sun from within the sculpture. and pae white developed a variable sculpture made from handmade, mercury-colored glass bricks.

axel haubrok

 

works

matt calderwood
unfinished structure #2, 2007

matt calderwood
untitled (white sculpture), 2008

olafur eliasson
five fold symmetry, 2000

georg herold
holz ohne raum, 1988

georg herold
untitled (würfel), 1990

david lieske
form I (the value of things), 2008

rodney mcmillan
unknown #12, 2006

ruben ochoa
lean back, 2007

ruben ochoa
zoned out in the 90045, 2007

ruben ochoa
exposed in the 90293, 2007

bojan šarčević
untitled (bs 1a – 1d), 2001

santiago sierra
111 constructions with 10 modules and 10 workers, 2004

pae white
noénoé, 2003

johannes wohnseifer
psylocybin experience, 2000

heimo zobernig
untitled, 1987

heimo zobernig
untitled, 1988

heimo zobernig
untitled, 1989

heimo zobernig
untitled, 1990

29.11.2008-28.2.2009
eröffnung: freitag, 28.11.2008, 19-21 uhr
strausberger platz 19, 10243 berlin

matt calderwood, olafur eliasson, georg herold, david lieske, rodney mcmillian, ruben ochoa, bojan šarčević, santiago sierra, pae white, johannes wohnseifer, heimo zobernig

 

bei dieser ausstellung geht es um skulptur. es werden aber nicht, (nur) skulpturen gezeigt. vielmehr versuchen wir folgende fragen zu klären:
wo liegt die physikalischen grenze? die “unfinished structure #2″ von matt calderwood scheint aus dem gleichgewicht zu geraten. nur wasserkanister können das schlimmste verhüten. diese aufgabe löst der gleiche künstler bei einer späteren skulptur, die in der galerie unter den arkaden gezeigt wird, viel eleganter. die “präsentation” von 111 minimalistischen skulpturen wird bei santiago sierra zu harter körperlicher arbeit. rodney mcmillian fand eine büste eines weißen mannes, die der unbekannte vorbesitzer schwarz angestrichen hatte. durch den umgang mit der büste waren weiße narben entstanden. die zwei fotoarbeiten von ruben ochoa zeugen dagegen vom kampf zwischen mensch und natur (= skulptur).
welche möglichkeiten ergeben sich durch transformation? durch halluzination wird bei johannes wohnseifer aus den verschiedensten rohmaterialien ein rietveld stuhl – oder doch eine bank? georg herold macht es sich dagegen einfacher. bei dem “holz ohne raum” kann sich jeder direkt vorstellen, wie der raum aussehen könnte.
was bedeutet das material? bei “lean back” hat ruben ochoa bei seiner banalen paletten-skulptur holz durch beton ersetzt. durch die positionierung der arbeit verdeutlicht er gleichzeitig, dass sich die sache damit gleich auch “für die ewigkeit” erledigt hat. david lieske tauscht auch die materialien – jedoch mit einer ganz anderen intention, der der überhöhung: aus einer abgeworfenen hölzernen stange eines pferdehindernisses wird durch den bronze-guss ein museales werk für die ewigkeit. genau das gegenteil erreicht heimo zobernig, indem er aus dem inneren von klorollen skulpturen fertigt. oder nimmt billige wellpappe als ausgangsmaterial für seine arbeit. zobernig füllt aber auch minimalistische kuben mit leinwänden. oder erhebt den sockel selbst zur skulptur.
eine skulptur kann aber auch dazu dienen, naturwissenschaftliche phänomene zu verdeutlichen – ganz offensichtlich bei der “five fold symmetry” von olafur eliasson – ziemlich vertrackt bei dem würfel von georg herold.
skulptur und architektur? bojan šarčević betrachtet aus dem inneren der “skulptur” heraus den gang der sonne. und pae white entwickelt eine variable skulptur aus handgefertigten mit quecksilber gefärbten glasbausteinen.

axel haubrok

 

arbeiten

matt calderwood
unfinished structure #2, 2007

matt calderwood
untitled (white sculpture), 2008

olafur eliasson
five fold symmetry, 2000

georg herold
holz ohne raum, 1988

georg herold
untitled (würfel), 1990

david lieske
form I (the value of things), 2008

rodney mcmillan
unknown #12, 2006

ruben ochoa
lean back, 2007

ruben ochoa
zoned out in the 90045, 2007

ruben ochoa
exposed in the 90293, 2007

bojan šarčević
untitled (bs 1a – 1d), 2001

santiago sierra
111 constructions with 10 modules and 10 workers, 2004

pae white
noénoé, 2003

johannes wohnseifer
psylocybin experience, 2000

heimo zobernig
untitled, 1987

heimo zobernig
untitled, 1988

heimo zobernig
untitled, 1989

heimo zobernig
untitled, 1990